lørdag 10. mars 2007

Livet vi lever (dikt)




LIVET VI LEVER.

Livet det er så utrolig kort,
jeg har så mye jeg skulle ha gjort.
Huset må stelles og hagen den står,
tankene flyr og tiden går.

Dører skal males og vinduer med,
når skal jeg se å få tid til det.
Utvendig trenger huset litt beis,
ønsker meg også en utepeis.

Veien må gruses og fikses litt opp,
plenen må klippes men kroppen sa stopp.
Carport til vogna er også et mål,
men først må der gruses i dette hål.

Muren skal males den flasser jo litt,
egentlig er det hele no’ skitt.
Vasken av vinduer hopper jeg over,
tror jeg legger meg ned og sover.

Men det går ikke for ungene maser,
fuglene flyr og katta raser.
Mat vil de ha hele hurven,
jeg står på hodet i skittentøys kurven.

Ganga er møkkete, full av sann',
kunne så visst trengt ei fille og vann.
Borte i kroken en edderkopp,
spinner sitt nett rundt sin runde kropp.

Takrenna lekker, det høres så godt,
gjerdet det flasser og er ikke flott.
Blomster må stelles og trenger litt vann,
takstein bør skiftes - tror ikke jeg kan.

Timene, dagene, månedene går,
ser det jo på mitt grånede hår.
Livet er deilig jeg kjenner jeg lever,
trostene flyr og tankene svever.

Tingenes tilstand er jo så mangt,
veien og håpet og livet er langt.
Mye er ugjort og mye skal gjøres,
naturen skal ses og naturen skal høres.

I dag får det være med styre og stell,
mye får stå når en dag er på hell.
Jeg sitter i stolen tilfreds og gla',
takk for at jeg fikk enda en da'.

Ingen kommentarer: